Kezdőlap (Párolás)
Tippek, ötletek, házipraktikák, tudástár.  
Kezdőlap  Tippek  Tudta-e  Javaslat  Impresszum  Adatvédelem   
 
 
Kezdőlap >> Tippek >> Párolás
Tippek

A B C D
E F G H
I J K L
M N O P
R S T U
V W Z



Tudta-e?

A B C D
E F G H
I J K L
M N O P
R S T U
V W Z


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Párolás

minden előzőkövetkező

  • A párolást mindig zsírral kezdjük, de csak annyi zsírt használjunk, amennyi a léhez szükséges lesz. Az alapanyagot egy kis forró zsírban megforgatjuk, majd kevés vizet öntünk hozzá, lefedjük, és a fejlődő gőzben hagyjuk puhulni. Időnként, ha a vizet elfőtte, megint öntünk hozzá, de egyszerre nem sokat. A zsírhoz még az elején adjuk hozzá a szükséges ízesítőket.
  • Igazán kíméletes módja a zöldségek, gyümölcsök elkészítésének a forró, kb. 100°C-os hőmérsékletű gőzben történő főzés. Bevetésével minimálisra csökkenthetjük a vízben oldódó vitaminok veszteségét, hiszen a növények nem érintkeznek közvetlenül a vízzel. Ha rendelkezünk ilyennel, használhatjuk a professzionális pároló berendezéseket, de ugyanúgy megteszi egy vízzel félig megtöltött edénybe helyezett párolórács is.
    Feldobja a fogásokat, ha a víz mellett/helyett zamatos folyadékokat, például húslevest, bort, fűszerekkel, citrommal ízesített vizet használunk a párolás során.


  • A párolás mindig lassú, egyenletes tűzön történjen! Párolhatunk tűzálló tálban, kuktában, máz nélküli cserépedényben, alufóliába csomagolva stb.
  • Ha gyorsfagyasztott élelmiszert párolunk, még fagyottan tegyük a zsiradékba. Vizet ne öntsünk alája, mert levet ereszt.
  • Nagyobb darab húsokat, vagy halat célszerű sütőben, fedő alatt párolni, ott kisebb a veszélye annak, hogy leég.
  • A párolás (dinsztelés) célja, hogy a zöldség vagy hús megpuhuljon, de az ízek benne maradjanak. Ezért az alapanyagokat az elején egy kis forró zsiradékban mindig megforgatjuk. Ez a külső rostokat összerántja, az ízeket bezárja.
  • Vannak olyan nyersanyagok, melyeket víz hozzáadása nélkül párolunk. Ezek éppen annyi nedvességet tartalmaznak, és engednek ki, amennyi elegendő a rostos részük megpuhulásához. Ilyen a csirke és a tavaszi zöldségfélék (zöldborsó, sárgarépa stb.).
  • Mivel a forró vízben veszíti el a zöldség, a krumpli és a hal leginkább a vitamintartalmát, célszerű ezeket az ételeket párolóedényben elkészíteni.
  • Párolt ételek nemcsak egészségesebbek is, de energiatakarékosabb a főzés is.
  • Párolhatunk húst vagy zöldséget kevés vízzel, ill. víz hozzáadása nélkül. Pároláskor az étel nem vízben, hanem gőzben fő, mégpedig magasabb hőmérsékleten. A nyersanyagok rostjai, szövetei közé behatoló gőz és az erősebb hőhatás következtében az étel lényegesen hamarabb puhul meg, anélkül hogy tápértékéből és ízanyagából veszítene.

  • Még több "Párolás" tipp: 1 2

    Lásd még: Babérlevél, Borjúhús, Brokkoli, Burgonya, Edény, Energiatakarékos főzés, Főzés, Fűszerezés, Gomba, Gyümölcs, Hal, Hús, Kivi, Konyak, Marhahús, Mikrohullámú sütő, Őzhús, Párolt hús, Sárgarépa, Sózás, Spenót, Tökfőzés, Vitamin, Zöldborsó, Zöldség, Zsír

    előző Előző (Paróka) ** (Párologtatás) Következő következő



    Ugrás: Összes tipp


    minden előzőkövetkező